Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa omaa ja toisten työtä ja noudattaa koulun sääntöjä sekä hyviä tapoja. Oppilaan käyttäytymisen arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan ikäkausi.
Käyttäytymisen arvosanaa annettaessa voidaan soveltaa seuraavia kriteerejä:
Erinomainen 10
Ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin
Toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa
Osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa
Kiitettävä 9
Ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä
Toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti
Käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen
Hyvä 8
Käyttäytyy asiallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla
Noudattaa useimmiten koulun sääntöjä'
Käyttäytyy yleensä hyvin käytöstapojen mukaisesti
Pystyy yleensä ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti, osaa toimia ryhmässä
Tyydyttävä 7
Käyttäytyy useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla, tuntee ja hyväksyy koulun säännöt
Kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita, osaa tuetusti toimia ryhmässä
Kohtalainen 6
Suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen
Rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä
Aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
Tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä
Välttävä 5
Erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön
Tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi
Hylätty 4
Käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta