Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa omaa ja toisten työtä ja noudattaa koulun sääntöjä sekä hyviä tapoja. Oppilaan käyttäytymisen arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan ikäkausi.

Käyttäytymisen arvosanaa annettaessa voidaan soveltaa seuraavia kriteerejä:


Erinomainen 10

Ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin

Toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa

Osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa


Kiitettävä 9


Ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä

Toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti

Käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen


Hyvä 8


Käyttäytyy asiallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla

Noudattaa useimmiten koulun sääntöjä'

Käyttäytyy yleensä hyvin käytöstapojen mukaisesti

Pystyy yleensä ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti, osaa toimia ryhmässä


Tyydyttävä 7


Käyttäytyy useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla, tuntee ja hyväksyy koulun säännöt

Kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita, osaa tuetusti toimia ryhmässä


Kohtalainen 6


Suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen

Rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä

Aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä

Tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä


Välttävä 5


Erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön

Tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi


Hylätty 4


Käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta