![]() |
|||
|
ILMAISUTAITOIlmaisutaidon opiskelun keskeinen tavoite on puheviestinnän ja ilmaisun perustaitojen vahvistaminen ja syventäminen. Ilmaisuvalmiuksien ja -taitojen vahvistuminen on osa oppilaan itseluottamuksen ja itsetuntemuksen kehittymistä. Opetuksen sisältö liittyy nuorten omaan elämään, ympärillämme tapahtuviin asioihin ja ilmiöihin sekä kirjallisuuteen.
Ilmaisutaidon opiskelu on erilaisten ilmaisumuotojen harjoittelua yksin, pareittain ja ryhmissä. Tärkeässä osassa on ryhmän keskinäisen luottamuksen rakentaminen ja ryhmässä toimiminen. Oppilaat harjoittelevat omien näkemysten esittämistä, palautteen antamista ja erilaisia draamallisia ilmaisumuotoja. Ilmaisutaitoon voi liittyä myös erilaisten esitysten valmistaminen, mikäli ryhmä niin haluaa. Mahdollisuuksien mukaan tutustutaan teatteriesityksiin.
KESKEISET SISÄLLÖT
8. lk
- tutustumis- ja keskittymisharjoituksia - aistiharjoituksia - rentoutumisharjoituksia - kehon ilmaisukeinoja: ilmeiden, eleiden ja liikkeiden käyttö ja merkitys - teatteri-ilmaisun perusteita - pienimuotoisia esityksiä ryhmän ideoista
9. lk
- äänenkäyttöharjoituksia - liikkumis- ja improvisointiharjoituksia - dramatisointiharjoituksia - draaman ja teatterin käsitteitä ja työtapoja - oman maan ja muiden kansojen kulttuureihin tutustumista kirjallisuuden ja draaman kautta - luovaa kirjoittamista
ARVIOINTI - Henkilökohtainen palaute, itsearviointi. - Arviointi perustuu oppilaan jatkuvaan näyttöön ja osallistumiseen tunneilla. - Arvioidaan numerolla 4-10. - Arvioinnissa kiinnitetään huomiota sekä oppimisprosessiin että valmiisiin tuotoksiin.
|
||
|